„bo podróż zazwyczaj / to jest cofanie filmu zwłaszcza kiedy jedzie / się tyłem do kierunku” pisał Marcin Świetlicki w Czwartkach. Przygotowałem wybór wierszy, w których pojawia się motyw podróży sprzężony z wysłużonym środkiem lokomocji, jakim jest pociąg, „ikona nowoczesności” (określenie pożyczam od Wojciecha Tomasika). Role mają rozpisane różne: od metafory przemiany, przez powrót do przeszłości, po zwykłe się przemieszczanie (i zapewne masę innych). Otwiera Adam Wiedemann, który w debiutanckim Samczyku umieścił przynajmniej trzy pociągowe kawałki (początkowo planowałem w tej notce puścić tylko jego wiersze): wybrałem ten, w którym pojawia się zapomniany artefakt – kaseta magnetofonowa. Zamyka Tomasz Różycki i jego Literaturexpress (z tomu Świat i Antyświat), bo u niego też pojawia się rzeczony artefakt. Pomiędzy nimi rówieśnik Wiedemanna, Marcin Sendecki, i jego Pociągi z tomu Parcele oraz – dla rozluźnienia nastroju – krotochwila Jacka Podsiadły z długo oczekiwanej Kry, po której poeta znów (poetycko) zamilkł.

 

Adam Wiedemann, Drugi

Znowu się zaczął sierpień. W pociągach
przestali się w ogóle pokazywać konduktorzy.
Jadę w pustym wagonie. Z mapy
połączeń kolejowych ktoś wydrapał wszystkie

większe miasta. Polska bez Krakowa,
bez Warszawy, bez Śląska, ta sama co za oknem.
Jest trasa którą jadę: znikąd do Kalisza.
W kieszeni mam już cztery niesprawdzone bilety.

Taki rozmyty świat jak przed nadejściem
czegoś ogromnie, boleśnie wyraźnego.

Gdyby tak chociaż kaseta której słucham przedłużyła się
o jakieś dwie dodatkowe nieistniejące piosenki –
Ale gdzie tam, ten świat jest tak potwornie niewinny,
wszystko się dzieje przypadkiem, kiedy Nikt nie patrzy.
 

Marcin Sendecki, Pociągi

Pociągi kluczą, ludzie wsiadają, wysiadają, powoli
stajemy się młodsi. Przybywa czasu, budzik pęka
w szwach i coraz rzadziej otwierają się podskórne
usta: mięso snu
 

Jacek Podsiadło, Vilnius – Varsuva 19.30

No, pociągu, stary byku, nuże, nieś mnie!
Chciałbym się przeżegnać przed podróżą ale nie śmiem.
Za oknami kwiczą już nazwami stacje.
Moje życie jest jak bardzo biały wiersz, same spacje.
 

Tomasz Różycki, Literaturexpress

Tydyn, tydyn, w kieszeni mam kartkę z numerem,
zadzwonię zaraz z dworca. Ponadto zabrałem
książkę, której nie czytam, z trującym rozdziałem
o grzybach, dwie kasety, ponieważ zbawienie

przychodzi przez muzykę. Dopóki baterie
się nie skończą, przeżyję. Śniło mi się wczoraj,
że wszedłem do pokoju, a on jak po torach
ruszył najpierw powoli, a potem oderwał

się zupełnie od świata. I nie mogłem wysiąść.
Nie będziemy tu tańczyć, zostaniemy tyle
tylko, ile potrzeba. Będziemy muzyką
słodzić, muzyką solić. Dopóki się mylę

w liczeniu stacji, jestem. Kiedyś to lubiłem,
siedzieć tak i nie wierzyć podanym wynikom.

